Second life ja muuta kiintoisaa
Palattuani Tampereelta Virtuaalikouluseminaarista olo on taasen kerran voimaantunut ja blogit vetävät entistä enemmän puoleensa. Kiinnostus oli yleisesti ottaen blogeja kohtaan jopa melko sankkaa ja syykin siihen on ainakin osittain tainnut löytyä. Lasten katsellessa Idols finaaleja oli taasen rauha uppoutua Tekniikan ja Talouden syövereihin ja kappas. Kolumnin aiheena oli mikäs muukaan kuin Mikä vetää virtuaaliyhteisöihin. Kolumnissa VTT:n johtava tutkija Sirkka Heinonen johdattelee lukijan Second Life virtuaalimaailman syövereihin. Second Life tarjoaa siis kokonaisen maailman saarineen, maatilkkuineen, yhdyskuntineen päivineen, jossa voit toimia. Ja väkeä tuolla ihmeellisessä maailmassa on 5 000 000. Ja homma skulaa. Kolumnin lopusta pitänee taasen lainatakin pienoinen katkelma. Eli täältä pesee "Digimaailma on osa virtuaalitodellisuutta, mutta se on oleellisesti muutaki; fyysisen, virtuaalisen ja digitaalisen maailman risteyskohta. Käynnissä on yhteiskuntaa, yksilön mahdollisuuksia ja yritysten toimintatapoja mullistava kumous. Yksilö tuottaa sisällön: Sinä olet Kuningas tai Kuningatar! Tuhannen taalan kysymys on, mikä vetää virtuaalisiin yhteisöihin. Vastaus on mielenkiintoinen: vuorovaikutus ja kohtaaminen toisen ihmisen kanssa sekä arvostuksen saaminen - kuulluksi tuleminen. Näin vaellamme suoraan elämän mielekkyyden kokemisen ja merkityksellisyyden lähteille. Oleellisinta kuitenkin on, miten fyysisen ja virtuaalisen maailman monisäikeinen vyyhti lisää aidosti hyvinvointia ja elämän laatua" (Tekniikka ja Talous22.3.2007) Tässä taas kerrassaan pohdittavaa. Mutta nyt on aivan pakko siirtyä luomaan tunnukset Second Lifeen ja astua hetkeksi toiseen elämään.