lauantaina, marraskuuta 04, 2006

Omat heimot jyrää


Salkkarissa oli mielenkiintoinen juttu aamusella Tohtori Martti Puohiniemen arvotutkimuksesta. Ykskaks tuo alkuun jopa vähän humoristiselta kuulostanut heimokulttuuri nostaa päätään niiin markkinoinnissa kuin arvokeskustelussakin. Toisaaltaan Puohiniemen viittaamat nettiheimot, joihin lukuisiin kuulun myös itse. Monet ovat äärimmäisen kapea-alaisia. Mutta samalla myös nopeasti tylsistyttäviä. Rupeaakohan tapahtumaan nopeitakin muuttoliikkeitä näiden heimojen keskuusessa? Avaako googlemarkkinointi uusia väyliä uusille tuotteille? Tavoitetaanko heimot blogimainonnan kautta? Ja jos nuorista tulee yhä konservatiivisempia ja ikäihmisistä sallivampia. Miten se huomioidaan tuotevistinnässä, markkinointipuheissa ja mielikuvamarkkinoinnissa. Miten nämä taas näkyvät tuotekuvauksen, tuotesuunnittelun, asiakaspalvelun ym tutkintojen sisältöjen sisällä ja miten mm. kulttuurialan opiskelijoiden silmät avataan näkemään tämäntyylisiä asioita?

torstaina, marraskuuta 02, 2006

Tavoitteena nostaa kansainvälistä houkuttelevuutta ja kilpailukykyä

Huokaus ja helpotus ja samalla haikeus. Someron näyttely on muutamien lähes unettomien öiden jälkeen jälleen kerran purkissa ja täytyy sanoa rinta rottingilla koko rykmentin puolesta, että entistä houkuttelevampana ja ehompana. Joten siinä taasen kerran jokin syy blogimaailman hiljaiseloon. Taas kerran tuli nähtyä, että hyviin myyntiargumentteihin, omien töiden sisältöjen tarkasteluun ja analysointiin sekä mualiman menon seuraamiseen pitää panostaa. Jottei puolestapuhujaksi. No kun tyhjiö on koittanut ja haikeus näyttelynrakentamisen tempoon on jäljellä on aika tarttua taas lehdistön antiin. Tekniikka ja talous saa taas ajatukset rullaamaan. Otsikoissa vilisee innovaationeuvokset, houkuttelevuus, kilpailukyky, Kiinan markkinoiden valloitus, Innovaatioyliopisto. Olen yhä vakuuttuneempi, että menestyksen huippu vaatii muutakin kuin Muotolehdessä näkymistä tarvitaan talousihmisten uskoa ja osaamista. Sotamaa uhkuu "Itse ajattelen, että olisi hyvä päästä nopeasti liikkeelle ja saada päätösprosessi liikkeelle. Jos sitä kovin pitkään mietitään, niin puhti menee pois" Tässä taas niitä suuria totuuksia, mikä tukahduttaa tuolla meidänkin maailmassa niin monia hyviä asioita. Prosessien hitaus saa innstuneimmankin kuolon partaalle. Koelaboratoriotyöskentelyä nyt vuorostaan kaipaisin. Tai Ei paha olisi Dubaihin rakennettava keinosaari. Jatkan siis matkaani laittamaan puita pesään ja unelmoimaan omasta keinosaaresta. Tiesittekö muuten, että jokaisella maapallon asukilla on keskimäärin 52 legopalikkaa?

sunnuntaina, lokakuuta 29, 2006

Jes hai sie heimoveli

Jes - Mäkelä on melkoinen fagiiri. Vihdoinki löytyi jotain tosi makeeta ja sykähdyttävää. Ja miten tässä olisi vaikka kuinka monelle kultasuonen paikka. Löytää se aito oikea nostalgian illuusio mielikuvamarkkinointiin ja myyntipuheeseen ja vangita ne oikeat asiat tuotteisiin. Tässä on sitä jotain, mitä kaapataan mukaan Virtuaalishowroomin ajatusmaailmaan. Eiks jes. Mitäs Kurppa tuumii - kolahtiko sillä rintamalla.

Heimoja olan takaa

Mäkelä oli laitellut taas eritoten hyvän linkin heimomarkkinointia ja postmodernismia

Kipaiskaapahan katsomassa ja kommentoimassa