sunnuntaina, lokakuuta 29, 2006

Jes hai sie heimoveli

Jes - Mäkelä on melkoinen fagiiri. Vihdoinki löytyi jotain tosi makeeta ja sykähdyttävää. Ja miten tässä olisi vaikka kuinka monelle kultasuonen paikka. Löytää se aito oikea nostalgian illuusio mielikuvamarkkinointiin ja myyntipuheeseen ja vangita ne oikeat asiat tuotteisiin. Tässä on sitä jotain, mitä kaapataan mukaan Virtuaalishowroomin ajatusmaailmaan. Eiks jes. Mitäs Kurppa tuumii - kolahtiko sillä rintamalla.

2 Comments:

Anonymous Anonyymi said...

jep, jep. Olen usein pohtinut, miten tulevaisuuden kuluttajat tulevat tekemään ostopäätöksiään ja ajatellut, että tietynlainen polarisoituminen - tai laajempi pirstaloituminen - olisivat tulevia ismejä tuolla saralla. (Se tietysti vaatii sen, että yleinen talouskehitys pysyy plus-merkkisenä.)
Eli kun kuluttajia eivät enää pidättele kansalliset rajat, on mahdollista ryhtyä kuluttamaan idealismin rajoissa. Tässä saattaisi olla bisneksen siemen myös monille käsityöläisille ja muotoilijoille: Kehittää tuotekonsepti jollekin aatteelliselle ryhmälle, olipa ryhmä mikä tahansa. Aina sen ei tarvitse olla kasvisruokailijat tms.
Jostain saman tyyppisestä lienee tuo linkkikin puhuvan.
Globalisaatiolle tuskin voimme mitään, mutta voimme ainakin yrittää etsiä sen globalisaation seasta "oikeaa" kuluttajaryhmää, joka innostuisi nimenomaan minun tuotteistani.
Ongelmaksi - tai noh, ongelmaksi ja ongelmaksi - nousee kieli. Suomi on kovin pieni kielialue ja mikäli markkinat rajoittuvat vain suomen kielen alueelle, mitään kovin suuria tuottoja on turha odottaa.
Menikö tuo nyt ihan yli hilseen?!
Jotenkin pähkinänkuoressa se tosiaan voisi kuulostaa tältä: Kannattaa luoda tuote, jolla on jokin sisällöllinen sanoma itse tuotteen kulkiäisenä. Meillä on länsimaissa varaa kuluttaa, joten meillä on varaa myös hieman idealismiin. "luonnonsuojelu, lifestyle, lähiruoka, luksus..." Mikä vain, mikä nimittää jotakin kuluttajaryhmää. Mutta! Kannattaa ottaa huomioon, että ehkä ihan kaikki sen genren edustajat eivät ole suomalaisia.
Toisin sanoen: hanki kielipäätä! (Huomio koskee myös Kurppaa itseään).

MItä tulee siihen Mäkelän tiedustelemaan kysymykseen lehtijutusta, vastaan, että juttu on siirtynyt minulta erään talousaikakauslehden hoteisiin ja vinkkaan kyllä minkä lehden, jahka saan tietään julkaisupäivät yms:ät.

10:07 ap.  
Blogger jori said...

Juuri niin, ei mennyt yli hilseen. Siis saumaa olisi koko mualima pullollaan kun vaan olisi niitä, joilla ideaa, uskoa ja puhtia tehdä tai delegoida riittää. Ja Suomessa niinkuin pohjoismaissa ylipäänsä on niin pienet markkinat, että niin kuin Kurppa toteaa, pidemmälle on lähdettävä ja kovalla ryminällä. Tuo kielipäähän on sitten jo toinen juttu, mutta eiköhän siihenkin jonkun sorttimentin verkottuminen tai kumppanuus voisi tuoda helpotusta. - nimin kaleeriorjaksiko -

2:03 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home