torstaina, joulukuuta 07, 2006

Yhdistyminen, yhteistyö ja parempaa muotoilua kiitos!

Heips taas - en malttanut kauaa pysytellä poissa. Perehdyin tarkemmin jo aiemmin tälläviikolla bongaamaani design for business linkin antimiin (linkki löytyy sivuraamista). Ja täten ehdottaisinkin piipahtamista ajankohtaista - uutiset - Taik ja Lahti yhteistyöhön sekä Parempaa designia kiitos! kirjoitusten pariin. Käykkä kattomas mimmost siel pruukata praakat.

Myyntipuheita kerrassaan

No nyt lupaamani myyntipuheet. Totta puhuakseni täytyy myöntää, että ajattelin ensisilmäilyn yhteydessä myyntipuheartikkelin toisenlaiseksi. No löytyipä kuitenkin taas pohtimisen siemeniä tai ituja. Siis lehti oli taasen tuo Yrittäjä 6 / 2006 ja haastateltava Petteri Immonen. Eli täältä pesee. "Tehoton ja hengetön myyntikeskustelu vie monelta myyjältä mahdollisuuden saada asiakkaalta myönteinen ostopäätös..... Myyjän on ennen kaikkea mietittävä, mille asiakassegmentille hän myyntipuheensa kohdistaa, millainen hänen asiakkaansa on, mitä tarpeita tällä on ja miten juuri hänen tyyppistä asiakasta tulisi lähestyä..... Jos yrityksessä huomataan, että asetettuihin myyntituloksiin ei päästä, on lähdettävä miettimään, onko syy tuotteessa, myyjien tavassa työskennellä vai kenties johtamisessa." Siinäpä sitä pohtimista taasen. Miten sitten rakentaa hyvä myyntipuhe ja tarina tuotteen ja yrityksen tueksi. Asia on siinämielessä myös ajankohtainen, että miten nuo sitten näkyvät myös www-sivuilla, etenkin jos katsoo itseään tuon myyjän vinkkelistä ja oppilaitosta yrityksen?

Hei ja seuraavalla sivulla myös Asiakaspalvelusta hyvä pointti. (pakko laittaa tänne arkistoon) Nyt haastateltavana Henrietta Aarnikoivu. Siis kaikki taas kuulolle. "Yritys, joka tuudittautuu pelkästään hyvän tuotteen tai palvelun valovoimaan, ei kykene toimimaan 2000-luvun markkinoilla kannattavasti. Hyvä tuote tai palvelu ei enää riitä positiiviseen palvelukokemukseen tai asiakkaan sitouttamiseen..... Asiakaspalvelu edustaa yhtä ydintuotteen tai palvelun ympärille rakennettavaa lisäpalvelua, jolla tuotetaan asiakkaalle arvoa ja erotutaan kilpailijoista.....Hyvä asiakaspalvelu rakentuu yksinkertaisten asioiden varaan...Kontaktin ottaminen asiakkaaseen, asiakaspalvelijan aito halu palvella sekä arvostus, kiinnostus ja mielenkiinto asiakasta kohtaan, aito läsnäolo, kuuntelu, inhimillisyys ja silmiin asti ulottuva hymy ovat Aarnikoivun mukaan hyvän asiakaspalvelun keskeisiä elementtejä" Tässä kohtaa ei voi muuta kuin vaieta hetkeksi - oli nimittäin melkoisen tyhjentävää. Kiitos tällä erää ja peilin eteen hymyä harjoittelemaan.

keskiviikkona, joulukuuta 06, 2006

Tarinan mahti - Yrittäjä 6 / 06

Tuotetarinoista ja myyntipuheista on puhuttu iät ja ajat. Niiden merkitys on kiistatta tunnettu ja opseihin niitä ujutettu. Nyt kun on aikaa taasen lueskella lehtiä silmiin pisti uusimman yrittäjä lehden artikkelit Tarinan mahti ja Hyvä myyntipuhe ylittää esteet. Tämän päivän bongaus saldo on siis selkeästi plussan puolella. Jouduin jopa vaihtamaan otsikkoon (ja lainatuista lausahduksista) liitteen, koska jutusteluni pyörii suurimmalta osin löydösten varassa. Seuraavaksi siis poimintoja Tarinan mahti artikkelista ja AD pia Rydmannin haastatteluista. "Tarinoilla on valtaa. Miltei jokaista tuotetta ja palvelua myydään tänä päivänä erilaisten tarinoiden avulla. Hyvässä tarinassa on mielenkiintoisia henkilöhahmoja, merkityksellisiä tapahtumia sekä selkeä alku ja loppu. Hyvä yritystarina muistetaan ja se vetoaa kuluttajan tunteisiin...... Tarinan todenmukaisuudella ei ole oikeastaan merkitystä: yrityksen tarina voi olla kokonaan tai osittain totta tai täysin keksittyä. Tärkeintä on, että kuulija, lukija tai katselija tietää, mikä osa tarinasta on totta ja mikä tarua..... Kuitenkin yrityksen markkinointiviestin on oltava täyttä totta..... Yrityksen markkinointiviestinnässään antaman lupauksen täytyy pitää kutinsa koskipa se sitten tuotetta tai palvelua. Kun markkinointiviestinnän tapa on fiktiivinen, mutta lupaus faktaa, viesti muuttuu todeksi ja lupaus lunastuu.....Tarinassa on aina oltava tavoite, jokin syy miksi tarinaa ryhdytään luomaan. Tavoitteena voi olla yrityksen tunnettuuden lisääminen tai vaikkapa jonkin uuden tuotteen tai palvelun lanseeraaminen. Tarinan viestin on kuitenkin oltava linjassa yrityksen muiden arvojen kanssa..... Tarinoiden alkujuuriksi soveltuvia aiheita voivat olla mm. jokin tapahtuma historiassa, mielenkiintoinen paikka tai esimerkiksi jonkun ihmisen edesottamus, lentävä lause tai tapa." Siinähän oli jo varsinaisia ohjeita hyvän tarinan kehittelyyn. Nyt kun opinahjomme tunnettuus voi notkahtaa nimenmuutoksen vaikutuksesta ja mahdollisen paikanvaihdoksenkin takia - saisikohan jostakin hyvästä tarinasta pontta markkinointiin ja houkuttelevuuteen? Hyvät myyntipuheet taidan jättää kuitenkin huomisen puheen aiheeksi ja säästä lukijaraukkoja ylimitoitetuilta puudutusteksteiltä ja siirtyä toivottomalta näyttävän pyykkivuoren ääreen juhlistamaan itsenäisyyttämme.

Uusi tilakartoitus tulevaisuuden ennakointi mahdollisuutena

Haa - Käväiskääpähän kurkkimassa noita linkkejä. Tavoitteena dynaamisen yrittämisen Suomi - kohdassa tarkastellaan asioita yrittäjyyden näkökulmasta. Siellä nostetaan mm. seuraavat seikat esiin:

- Yritysmyönteisen ilmapiirin aikaansaaminen
- Toimintaympäristö yrittäjyyttä kannustavaksi
- varsinkin nuoria, on kannustettava keksimään yritysideoita ja rohkaistava hyödyntämään niitä.

Miten laadimme uudet tilakartoitukset siten, että ne palvelisivat näitä tulevaisuuteen tähtääviä asioita?

Uusien osaajien aika on jo nyt - Prima 9/2006

Itsenäisyyspäivä juhlistaa päiväämme ja niinpä onkin syytä suunnata katseet tuohon jatkuvasti pinnalla olevaan vuoteen 2020. Vuosi häämöttää lähempänä kuin arvaammekaan ja hankkeita on käynnissä tulevaisuuden osaajien tarpeiden ennakoimiseksi. Joten tänään poimin kommentteja ja näkemyksiä Elinkeinoelämän keskusliiton Prima lehdestä. OECD:n asiantuntija David Istancen haastattelusta seuraavanlaista: " Koulutuksen uudistaminen ei riitä, koulutus on keksittävä uudelleen! Kouluista on tehtävä joustavia oppimiskeskuksia, joissa muodollista ja epämuodollista opetusta yhdistellään luovasti kunkin oppijan lähtökohdista ja tavoitteista käsin...."Jos koulutus on luennoivaa tiedon välittämistä ja oppijan pään täyttämistä tiedolla, se ei kannata kovin hedelmällistä perustaa elinikäiselle oppimiselle" Siis miten olemme mukana kisassa, jossa omalta osaltamme vastaamme tulevaisuuden haasteisiin. Miten osaltaan Virtuaalishowroom vastaa haasteeseen? Tulevaisuusluotain ja Palvelut 2020 -hankkeissa on ollut mukana etenkin työelämän edustajia mm. Stocmannin henkilöstön kehittämispäällikkö Pirkko-Liisa Linkomo, joka näkee työssäoppimisen mahdollisuudet "Yritysten tulee hoitaa työssäoppimisjaksot kunnialla: opiskelijan pitää kokea olevansa tervetullut työyhteisöön ja päästä tekemään monipuolisia tehtäviä hyvässä ohjauksessa. Kuten hyvä asiakaspalvelumaine, myös hyvän työssäoppimispaikan maine kantaa" Samoin Orionin Senior HR Specialisti Matti Laaksonen antaa vinkkejä oppilaitoksien suuntaan "PK-sektorin ja koulutusmaailman kohtaamista tulisi vahvistaa. Yrittäjähenkeä on paljon liikkeellä, mutta se pitäisi kytkeä paremmmin käytännönläheiseen ongelmanratkaisuun, johon koulutuksella voisi löytää vastauksia. Koulutuksen pitäisi opettaa lisää työn kunnioittamista." Jotenkin viestit ovat sen suuntaisia, että yhä enenevässä määrin pitäisi valjastaa Tutkivan oppimisen ja BPL:n menetelmiä käyttöön ja lisätä alarajoja ylittävää yhteistyötä. Tulevaisuuden menestyjällä kun vuorovaikutustaitojen pitää olla vertaansa vailla ja syväluotaustaidot kohdallaan.

Ennakointihankkeista on lisää: