lauantaina, tammikuuta 06, 2007

Yle Teemalla

Koiranpissityslenkin jälkeen ajauduin Yle Teeman syövereihin ja naps - herkullisia sarjoja pitkin kevättä luvassa

Menestyvää liiketoimintaa 1-5 (12.1 klo.17.05 alkaen)
Tokion teknoheimot (21.3)
Luvassa lämmintä (22.3)
Kestävä kehitys (8.4)
Uusiutuvaa energiaa (22.4)
Kiikarissa oma yritys (2.5)
Opi yrittäjyyttä (6.5)
Joten ei muuta kuin googlekalenteriin muistutuksia

Markkinointiviestintää ja offsetpainoa

Ja jälleen kerran armas lehteni saa rataksen liikahtamaan. En siis vieläkään ole päässyt pois Prima 10/2006 parista. Nyt vuorossa on markkinointiviestintä paperikassien siivittämänä. Kannattaa käydä myös kyseisen Cabassin sivuilla, siellä ympäristövastuu on huomioitu tuotteen markkinointipuheena, jota on peräti kunnioitettavan kokoinen sivullinen. Artikkelissa kerrotaan paperikassien olevan enemmän markkinointiviestintää kuin pelkkiä kasseja. Samaisessa artikkelissa sanotaan myös seuraavaa "Tänä päivänä jo tajutaan, että hyvännäköisen kassin valmistuskustannukset ovat samat kuin huononnäköisenkin - designiin kannattaa panostaa." Eiköhän tämä päde kaikkeen muuhunkin, jopa hyvännäköisen tuotantokustannukset voivat olla pienemmät kuin huononnäköisen.

Avaimet menestykseen

4E:n mylläkässä väliin etenkin tuon ekologian kohdalla nousee tunne, että mitä vähemmän kuluttaa sen ekologisempi on, mutta eettisessä mielessä toisaaltaan kuluttaminen takaa toisille työn, hyvinvoinnin ja yhteiskunta pelaa. Viimeisimpänä taka-ajatuksena kuitenkin lienee työllistyminen. Olipa sitten kyseessä oma yritys tai hommat toisen palveluksessa niin yrityksen pitää menestyä, jotta toiminta rullaa eteenpäin. Viimeisimmässä Primassa (joulukuu 2006) oli artikkeli Innovatiivinen yritys peittoaa kilpailijansa. "suunnitelmallinen innovointi on yritykselle avain menestykseen" Ideasta innovaatioksi vaatii yhteistyötä niin eri osaajien kuin asiantuntijoidenkin kesken. Blogit toimivat myös yhtenä välineenä matkalla kohti yhdessä tekemisen ja osaamisen yhdistämisen kulttuuria. Artikkelissa nostetaan ylös taasen kerran kyky kyseenalaistaa ja kyky epäonnistua. 4E:tä hobbismit ja heimot pitävät sisällään myös paljon sellaista mikä johtaa meidät ehkä kyseenalaistamisen pariin ja avaa kykyä nähdä asioita eri näkökulmista.

Toisena mielenkiintoisena artikkelina oli Uusia painotuksia ympäristönsuojeluun, jossa pureuduttiin yritysten materiaalivirtojen hallintaan. Huomio kiinnityy nyt raaka-aineiden virtoihin matkalla tuotteeksi ja lopulta kiertoon takaisin jätteeksi. "Yritykset joutuvat valitsemaan käyttämänsä materiaalit yhä tarkemmin ja kiinnittämään huomiota niiden kierrätettävyyteen. Aina ei voi edes tietää, millainen kierrätysjärjestelmä on silloin , kun tuote poistuu käytöstä." Tuotteen suunnittelussa materiaalitaju näyttelee siis yhä merkittävämpää roolia. Pitää pystyä valitsemaan materiaalit, jotka tukevat mahdollisimman hyvin ideaa, innovaatiota, tuotteen käytettävyyttä, muita tuotteessa olevia materiaaleja ja teknisiä ratkaisuja, tuotteen toiminnallisuutta, hoitoa, taloudellisia näkökulmia, eettisiä näkökulmia, ekologiaa jne. jne. Lisäksi tuotteen pitäisi olla kilpailukykyinen ja saada asiakkaat vakuuttuneiksi ostopäätöksestä. Tällöin taasen kerran päädymme siihen, että yhdessä tekeminen, ajatteleminen ja pohtiminen helpottaa taivalta kohti ammattilaisuutta ja tuo ensiarvoisen tärkeitä näkökantoja mukaan matkaan.

Ekologisia paljastuksia osa 3

Kuten Päivikin tuossa kommentoi - taidamme elää todellista blogien kulta-aikaa, jolla on omat lieveilmiönsä. Toistaiseksi blogit todellakin ovat ilmaisia ja jokseenkin joustavia erilaisten ratkaisuiden sekä käytön suhteen, mikä kuitenkin vetää vaakakuppia rutkasti plussan puolelle, mutta tarkkana toki pitää olla. No nyt niihin ekologisiin paljastuksiin, vaikka narahdinkin ihan verekseltään kiinni mittavasta paperinkierrätys sotkusta. Olivat näet epähuomiossa lipsahtaneet pahvinkeräykseen. Siis omatunto soimaa ja viimepäivinä postiluutikosta on tupsahdellut mitä kiehtovimpia siemenluetteloita. Joten erilaisten siemententilaajina olemme päättäneet kunnostautua ja tämän vuoden hitti onkin luomu ja kulttuuriperintösiemenet. Kulttuuriperintösiemenet polveutuvat suoraan luonnonvaraisista kasveista ja niiden jalostusketju on huomattavasti lyhyempi kuin hybrideillä. Kulttuuriperintökasvit ovat olleet viljelyssä sellaisenaan ilman jatkojalostusta jo yli 50 vuotta ja niiden joukkoon on luonnostaan valikoitunut viljelyyn suotuisia, satoisia, maukkaita ja hyvin säilyviä hyötykasveja. Siis toinenkin uusi näkökulma - olemmeko siirtymässä myrkkykasvivalikoimasta kohti syötävää repertuaaria?

torstaina, tammikuuta 04, 2007

Show on alkanut

Jes - Ensimmäiset blogit ovat avautuneet matkalla kohti näkemyksellisyyden kasvua. Rohkenen siis "piilomainostaa" Vuodatus on jälleen kerran näyttänyt helppokäyttöisyytensä. Matka on alkanut ja ei voi muuta kuin innoissaan odottaa mitä tuleman pitää. Hengenheimolaisia tuntuu pulpahtelevan sieltä sun täältä ja mukaan on saatu yllytettyä myös äikänope. Piilomarkkinoinnista sain (kiitokset Annalle) Hesarin 19.12.06 Piilomarkkinointi yleistyy verkossa artikkelin, jossa puhutaan flogeista, eli yritysten valeblogeista ja clogeista eli markkinointiblogeista. Nuo markkinointiblogit kuulostavat kovin kutkuttavilta. No nyt pitää jatkaa ihka oikeita hommia.

sunnuntai, joulukuuta 31, 2006

Ekologisia paljastuksia ja oivalluksia osa2

OTO 100-säilytin Deko-lehti 1 / 2007
Neljän kilometrin mieltä kirvoittava aamujölköttely koiran kanssa läheisen metsikön uumenissa on taasen nostanut pintaan ekologisia mietintöjä. (Muuten ennen koiraa haimme postin aina autolla - nykyään kävellen - muutosta on siis ilmassa). Oikeammin suuren kimmoikkeen ajattelulle antoi yhteinen aamupalahetki lasten kanssa. Luin kahvikupposen äärellä Deko-lehteä, kun pöydän takaa joku huomautti - mikä tuo on? Kuvassa oli kirjahylly, joka muodostuu seitsemästä pienenevästä renkaasta. Hyllykkö on suunniteltu muuttavalle modernille ihmiselle. Niinpä niin, rengasmainen muoto ja pieneen tilaan pakattavuus ovat kyllä kiehtovia asioita, mutta mitenkäs on käytettävyyden laita. Kirjat ja lehdet näyttävät aavistuksen jopa kummallisilta asettettuina epäluontevasti renkaisiin.

Mitä siis ekologia on? Väittäisin, että se on entistä radikaalimpaa panostusta muotoiluun, joka puhuttelee, antaa sisältöjä, merkityksiä. Muotoiluun, jossa on huomioitu käytettävyys, kestävyys, niin esteettinen kuin laadullinenkin. Muotoilua, johon voi vilpittömästi rakastua, kiintyä ja josta on äärimmäisen vaikea luopua.

On mielenkiintoista nähdä josko 15-20 vuoden kuluttua on kaluste-elvyyttäjiä. Elvyyttäjiä, joiden käsien kautta huonostikin muotoiltu kaluste saa uuden elämän, uuden tarinan ja johon on helppo rakastua ja säilyttää. Ongelmana tällä hetkellä on pikemminkin kalliit kustannukset. Jos sinulla on esim sohva, jonka haluaisit ehostaa ja verhoiluttaa uudelleen. Saat parhaassa tapauksessa kaksi tai jopa kolme uutta sohvaa verhoilukustannuksilla. Joten osaltaan tälläsaralla ekologisuus ei suoranaisesti ole kaikkien saavutettavilla. Siinäpä sitten vasta pulma. Mutta ehkäpä tähän alkaa pikkuhiljaa löytyä vastauksia uuden tyyppisten tuotevalikoimien muodossa ja Simo Heikkilän tyyppisinä kokeiluina.

Oma ekologisuusajattelumme on ainakin laukaissut useita uusia pohdinnan ja keskustelun aiheita. Aamulla, jopa käytimme pyykeille pikapesuohjelmaa pitkästä aikaa ja pienetkin hyppyset ovat ahkeraan sammutelleet turhia valoja ja koneita, vaikkei toki missään hämärähyssyssäkään olla asuttu.