torstaina, marraskuuta 16, 2006
Tuo innostuminen on kyllä semmoinen voima, minkä avulla menee vaikka läpi harmaan kiven. (mokoma klisee, mutta en keksinyt muutakaan) Mutta kokemuksella voin sanoa kun Heinolassakin oltiin ja porukka oli äärimmäisen intoutunutta, intohimoista ja innostunutta, niin oli kuin itseenkin olisi virrannut jotain mystistä energiaa. Jamanmoinen tunne tulee siitä kun porukka osallistuu, nytkään ei voi muuta kuin hehkuttaa kun linjoilla tuntuu lurkkivan(kuten Anne Rongas nimittää muuten blogivakoilua) väkeä, joilla on samahenki ja aaltopituus. Komea visuaalisuus voi olla myös omiaan, eräiden innostumiseen, mutta siinäkin on omat loukkunsa. Varsinkin silloin jos ulkonäkö lupaa liikoja sisältöön nähden ja tulee selkeä pettymys. Käykääpähän kurkistamassa myös tuolla Vaparetkessä, siellä innostunut porukka miettii samoja asioita, vähän eri näkökulmista ja harjoittaa poikkitieteellisyyttä. Mutta siellä pitää rohjeta kommentoimaan, muutoin Anne käräyttää lurkkijat.
VAUUUUU Tikakin on avannut oman blogin
Vautsi, yht,äkkiä näin tikan nimen oman blogini ylälaidassa ja klikkasin siitä ja hups - päädyin Tikan blogiin. Hienoa! Kyllä näissä blogeissa on imua. Mutta vaihdahan hyvä mies asetukset sellaisiksi, että sinne pääsee kommentoimaan.
Lähitulevaisuus ja 2020
Mietimme Heinolassa suurellakin rykmentillä millaista oppiminen on vuonna 2020 eli kolmentoistavuoden kuluttua. Katsottuani canal plussalta (minkälie) elokuvan katkelmia ja lukiessani tämänpäivän Tekniikkaa ja taloutta olen yhä vakuuttuneempi siitä, että 2020 asunnoissa voi olla koko seinän kokoisia screenejä, joita puhe- ja liikeohjataan ja joilla voi ottaa yhteyttä tutuille, virastoihin ym. Ja siinä sitä kököttää lähes käsinkosketeltavina vastapelurit suurilla screeneillä ja sen kun vain puhut heidän kanssaan. Ja mistäkö olen saanut moisen päähänpinttymän? No edellä mainitsemastani lehdestäpä tietysti. Siellä kun puhuttiin autoihin asetettavista langattomista viestimistä, joiden avulla autot lähettävät toisilleen mm. vaaratilanteista kertovia viestejä. Toinen artikkeli kertoi siitä kuinka Japanissa on jo nyt kehitetty robotti vanhustyön tueksi. Robotti voi nostaa hellävaroen ihmisen mm. pyörätuolista sänkyyn ja kolmas juttu sivusi liikekaappareita, jotka jäljentävät ihmisen liikkeet tietsikalle. Tekniikka vaan tulee ja ottaa luonnollisen osansa - siispä pysykää imussa. Ja mikä ehdottomasti parasta siis PARASTA sisävalolla varustettu naisen käsilaukku on totta. Taipuisan kalvon voi muovata mielen mukaan. Jes tällaisen kyllä minäkin tarvitsen
Nyt rullaa
Kiirettä on pitänyt niin, ettei täällä ole juurikaan ehtinyt käymään. Kävin eilen katsomassa Jadesotua ja oivalsin sen suurimman jutun. Mitä tehdä, jotta oppijat syttyisivät, innostuisivat, pääsisivät samalle aaltopituudelle ja heissä syttyisi oppimisen kipinä? Huh. No elokuva kun oli niin pöyristyttävän hidastempoinen, eikä saanut arvatenkaan syttymään. Tunteiden palo ei tullut ja kelloa piti katsoa vähintäänkin 20 kertaa. Siispä TUKAHDUTTAVAA. Miten usein oppijoille käy tällainen tukahdutus ja miten sen voisi jotenkin eliminoida? Missäs muuten Kurppa luurailee kun on ollut niin hiljaiseloa?
maanantaina, marraskuuta 13, 2006
Mitä todellisuus onkaan
Koska tyylibongaus on ollut lepotilassa muutaman päivän, bongasin erikoisotoksen canal plussalta, mikä sattumoisin sopi virtuaalishowroomiin kuin nenä päähän. Voin muuttaa todellisuutta, joten lopeta pöhköily. Niinhän tuolla Heinolassakin mietittiin sitä vuotta 2020 ja joku tokaisi osuvasti, että virtuaaliyhteisöt ym. ovat jo nyt todellisuutta ja osa maailmankuvaamme. Toisaaltaan kysymyksen voi myös asettaa oppijalle - Miten hän voi muuttaa todellisuutta, omaa todellisuuttaan, maailmankuvaansa perehtymällä, osallistumalla väliin pöhköilemälläkin?
4E - muotoilu - eettiset, ekologiset, ekonomiset ja esteettiset arvot
Kestäväkehitys ja ekologia olivat yksi kuningasidea kun Mäkelän kanssa pohdittiin näitä juttuja eteenpäin. Kestävän kehityksen huomioiminen osana tuotesuunnitteluprosessia, valmistusprosessia tai markkinointia nostaa taas päätään. On tuotettava vähemmällä enemmän. Miten sitten huomioimme tämän presessissamme? Väliin nousi ajatus ekologia blogista - nyt nousee 4E keskiöön. Tuotesuunnittelijan näkökulmasta kestävää kehitystä tavoitellaan 4E muotoilun avulla; eettiset, ekologiset, ekonomiset ja esteettiset arvot on sisällytettävä suunnitteluun. Entäpä jos tämä 4E muodostaisi oppijan oman prosessin analysoinnin pohjan. Niin kuin jossain keskustelussa Tikakin toi tuon Anttilan mallin mukaan. Nämähän samat löytyvät myös siitä, mutta saisiko näin uutta näkökulmaa tai pontta tarkasteluun?
2020 tulevaisuuden tuotekonseptit
Etsin tietoa hobbismista, heimoista, postmodernismista ja markkinoinnista, mutta päädyinkin 2020 tulevaisuuden tuotekonseptien pariin. Mikä onkin kiintoisaa luettavaa siinä mielessä, että Heinolassa mietittiin oppimista ja mobiilioppimista 2020. Tuotekonseptit ottavat kyllä kantaan etenkin siirtymiseen liittyviin kysymyksiin, mutta mm. viestintä jää huomiotta. Eletäänkö viestinnän maailmassa niin vauhdikasta kyytiä, että on tuiki mahdotonta ajatella sitä eteenpäin ainakaan 14 vuotta?. Mutta nyt jo nähtävää on, että vartavasten oppimisen tueksi rakennetut webCT, Moodle jne. jne. Ovat jäämässä vapaammin rakentuvien ja yksilöllisempien blogien varjoon. Ehkä hobbismilla ja intohimolla on paljon annettavaa. Sitä missä intohimoinen ote johonkin kiintoisaan raivaa tietään - sieltä olisi löydettävissä reitit oppimiseenkin. Mutta miten sitten syttyä, sytyttää, saada innostumaan, saada kiihkon valtaan muutkin, eikä vaan itseään? Siinäpä se yksi perimmäinen pulma.
sunnuntai, marraskuuta 12, 2006
Taas puhti päällä
Skypeä on testattu, bluetoothia kokeiltu, wordpressiin perustettu uusi blogi, jotta voitaisiin testata yhteishallinnointia blogissa sekä oma wiki syväluotaus perustettu. osoitteet löytyvät tuolta sivulinkeistä. Mutta pääasiaan eli oikeastaan tulevaan wikityöskentelyyn viitaten. Luin taasen Designed sport - muotoiltu urheilu julkaisun pikimmiten ja poimin sieltä ehkäpä tulevia avainsanojakin. Joten olkaapa hyvä tässä melkoista tajunnan virtaa.... kysymyksiä, sanoja, toteamuksia, näkökulmia sun muuta muistettavaa.
Mitä yhteyksiä on muotokielellä ja materiaalivalinnoilla?
Ylipäänsä eri asoiden keskinäiset yhteydet, yhtäläisyydet, eroavuudet havainnoinnin kohteina
Miten muotoilu liittyy kansalaisten hyvinvointiin? entä kilpailukykyyn?
Millaisia elämyksiä tuotteet tarjoavat?
Materiaaliinnovaatiot
Muotoilu osana suomalaista kulttuuria
Muotokieli tuotteen identiteetin määrittäjänä
Muotoilu ja ergonomia
Muotokieli ja erottuvuus / tunnistettavuus
INTOHIMO
Nuorisokulttuurien ja underground-ilmiöiden vaikutus tuotteiden muotokieleen
Muotokielen liittolaiset
Vivahteiden ja hienouksien ymmärtäminen
Vaikutteet
Kuvaile oman muotokielesi olohuone
Mikä tekee keltaisesta urheilullisen keltaisen? jne. jne.
Hedelmällisten ristiriitojen vaikutus uusien tuotteiden syntyyn
Visuaaliset piirteet
Ulkonäön kiinnostavuus
Mitkä ovat oman mielihyväsi lähteet?
HOBBISMI + HOBBISTINEN TIETÄMYS
muotoiluelementit vai muotokieli
Tässä siis illan saldo. Hobbismi ja hobbistinen tietämys olivat kyllä ehdottomin kliimaksi. Hobbistinen tietämys tuotesuunnittelussa - Tanja Kotro. Hobbismi tarkoittaa sitä, että tuotekehittäjien kuuluminen yhteisöihin työn ulkopuolella on tärkeä keino ymmärtää käyttäjiä ja käyttäjien tapoja. Hobbistinen tietämys taas kuvaa tarkemmin tämän tiedon luonnetta: hobbistinen tietämys syntyy osallisuudesta, osallistumisesta ja mukana tekemisestä tietyssä sosiaalisessa ja materiaalisessa ympäristössä. Hobbistinen tietämys on valmiutta ja herkkyyttä kunnioittaa tuotteen käytön konteksia, se on aktiivista, paikallista ja jatkuvaa. Jo pelkkä tuotteen värin määrittäminen edellyttää sukeltamista harrastamisen ympäristöön. Siispä kuulostaa heimomarkkinoinnin ja kaiken muun ohella varsin mielenkiintoiselta.
Mitä yhteyksiä on muotokielellä ja materiaalivalinnoilla?
Ylipäänsä eri asoiden keskinäiset yhteydet, yhtäläisyydet, eroavuudet havainnoinnin kohteina
Miten muotoilu liittyy kansalaisten hyvinvointiin? entä kilpailukykyyn?
Millaisia elämyksiä tuotteet tarjoavat?
Materiaaliinnovaatiot
Muotoilu osana suomalaista kulttuuria
Muotokieli tuotteen identiteetin määrittäjänä
Muotoilu ja ergonomia
Muotokieli ja erottuvuus / tunnistettavuus
INTOHIMO
Nuorisokulttuurien ja underground-ilmiöiden vaikutus tuotteiden muotokieleen
Muotokielen liittolaiset
Vivahteiden ja hienouksien ymmärtäminen
Vaikutteet
Kuvaile oman muotokielesi olohuone
Mikä tekee keltaisesta urheilullisen keltaisen? jne. jne.
Hedelmällisten ristiriitojen vaikutus uusien tuotteiden syntyyn
Visuaaliset piirteet
Ulkonäön kiinnostavuus
Mitkä ovat oman mielihyväsi lähteet?
HOBBISMI + HOBBISTINEN TIETÄMYS
muotoiluelementit vai muotokieli
Tässä siis illan saldo. Hobbismi ja hobbistinen tietämys olivat kyllä ehdottomin kliimaksi. Hobbistinen tietämys tuotesuunnittelussa - Tanja Kotro. Hobbismi tarkoittaa sitä, että tuotekehittäjien kuuluminen yhteisöihin työn ulkopuolella on tärkeä keino ymmärtää käyttäjiä ja käyttäjien tapoja. Hobbistinen tietämys taas kuvaa tarkemmin tämän tiedon luonnetta: hobbistinen tietämys syntyy osallisuudesta, osallistumisesta ja mukana tekemisestä tietyssä sosiaalisessa ja materiaalisessa ympäristössä. Hobbistinen tietämys on valmiutta ja herkkyyttä kunnioittaa tuotteen käytön konteksia, se on aktiivista, paikallista ja jatkuvaa. Jo pelkkä tuotteen värin määrittäminen edellyttää sukeltamista harrastamisen ympäristöön. Siispä kuulostaa heimomarkkinoinnin ja kaiken muun ohella varsin mielenkiintoiselta.