sunnuntaina, marraskuuta 12, 2006

Taas puhti päällä

Skypeä on testattu, bluetoothia kokeiltu, wordpressiin perustettu uusi blogi, jotta voitaisiin testata yhteishallinnointia blogissa sekä oma wiki syväluotaus perustettu. osoitteet löytyvät tuolta sivulinkeistä. Mutta pääasiaan eli oikeastaan tulevaan wikityöskentelyyn viitaten. Luin taasen Designed sport - muotoiltu urheilu julkaisun pikimmiten ja poimin sieltä ehkäpä tulevia avainsanojakin. Joten olkaapa hyvä tässä melkoista tajunnan virtaa.... kysymyksiä, sanoja, toteamuksia, näkökulmia sun muuta muistettavaa.

Mitä yhteyksiä on muotokielellä ja materiaalivalinnoilla?
Ylipäänsä eri asoiden keskinäiset yhteydet, yhtäläisyydet, eroavuudet havainnoinnin kohteina
Miten muotoilu liittyy kansalaisten hyvinvointiin? entä kilpailukykyyn?
Millaisia elämyksiä tuotteet tarjoavat?
Materiaaliinnovaatiot
Muotoilu osana suomalaista kulttuuria
Muotokieli tuotteen identiteetin määrittäjänä
Muotoilu ja ergonomia
Muotokieli ja erottuvuus / tunnistettavuus
INTOHIMO
Nuorisokulttuurien ja underground-ilmiöiden vaikutus tuotteiden muotokieleen
Muotokielen liittolaiset
Vivahteiden ja hienouksien ymmärtäminen
Vaikutteet
Kuvaile oman muotokielesi olohuone
Mikä tekee keltaisesta urheilullisen keltaisen? jne. jne.
Hedelmällisten ristiriitojen vaikutus uusien tuotteiden syntyyn
Visuaaliset piirteet
Ulkonäön kiinnostavuus
Mitkä ovat oman mielihyväsi lähteet?
HOBBISMI + HOBBISTINEN TIETÄMYS
muotoiluelementit vai muotokieli

Tässä siis illan saldo. Hobbismi ja hobbistinen tietämys olivat kyllä ehdottomin kliimaksi. Hobbistinen tietämys tuotesuunnittelussa - Tanja Kotro. Hobbismi tarkoittaa sitä, että tuotekehittäjien kuuluminen yhteisöihin työn ulkopuolella on tärkeä keino ymmärtää käyttäjiä ja käyttäjien tapoja. Hobbistinen tietämys taas kuvaa tarkemmin tämän tiedon luonnetta: hobbistinen tietämys syntyy osallisuudesta, osallistumisesta ja mukana tekemisestä tietyssä sosiaalisessa ja materiaalisessa ympäristössä. Hobbistinen tietämys on valmiutta ja herkkyyttä kunnioittaa tuotteen käytön konteksia, se on aktiivista, paikallista ja jatkuvaa. Jo pelkkä tuotteen värin määrittäminen edellyttää sukeltamista harrastamisen ympäristöön. Siispä kuulostaa heimomarkkinoinnin ja kaiken muun ohella varsin mielenkiintoiselta.

2 Comments:

Anonymous Anonyymi said...

Jorin hobbi on ollut viikonloppuna näköjään ottaa tekniikka ja laitteita haltuun. Hieno homma. Itsellä taas on mennyt aika sosiaaliseen kanssakäymiseen sukulaisten kanssa. Ehkäpä on tullut vähän tuota hobbismin mukaista toimintaakin tehtyä, jotta pääsee mukaan ja lähelle tiettyjä harrastaja piirejä ymmärtääkseen heidän ajatuksiaan ja valintojan paremmin.

Hobbismi on on tosiaankin lähellä sitä heimomarkkinoinnin ideaa. Mutta mistäs pääsisin sen hobbismi tiedon alkulähteille?

7:27 ip.  
Blogger jori said...

Heipan. Meillä oli niin mainio isänpäivä, että koko suvun mieskaarti lähti niinkin juhlalliseen isänpäivälounaspaikkaan kuin Forssan Autokeidas ja matkailivat sieltä möksälle ja lopuksi vielä Kasvihuoneilmiöön. Joten me naisissa otettiin tosiaan tekniikkaa haltuun. Tein kyllä googletuksia tuosta hobbismista, mutta tulos on melko köyhä. Tuo konto on tehnyt siitä väitöskirjan, mutta ei löydy kuin tuo tiivistelmä

8:11 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home