perjantaina, lokakuuta 27, 2006

Vetäytyminen virtuaalimaailmaan - piilevää depressiotako?

Hahaa Täällähän käy varsinainen kuhina. Jouduin jopa törkeimmät kannanotot deletoimaan - ei vainskaan. Piti tuota "Mäkelää" opastaa varsinaisessa sanan merkityksessä kommentoinnissa. No niin ihan ensimmäiseksi taitaa myyntipuhe jutut tarttuneet matkaan ihan Mäkelän ihtensä puheista - Joten ablodit siihen suuntaan. Kävin tuossa surffikierroksella tuosta mediakasvatuksesta ja löysin taas kerran oivaa tavaraa pureskeltavaksi. "Eli Globalisaatio ja mediakasvatus - Miten globalisaatio vaikuttaa kieleen, tekstimaailmaan ja maailmankuvaan median kautta? Ja joku täysin tuntemattoman Antropologi Appadurain teorian mukaan on viisi eri maisemaa, jotka vaikuttavat postmoderniin maailmaan":

Media-spaces l. mediamaisema
ethno-spaces l. etniset maisemat
finance-spaces l. taloudelliset maisemat
techno-spaces l. tekniset maisemat
ideo-spaces l. idea-maisemat
"Yhteistä näille kaikille maisemille on on se, että ne jatkuvasti muuttuvat yhä monimuotoisemmiksi ja että meidän on yhä vaikeampi saada niistä kokonaiskuvaa."
"Globaalinen jatkuvasti muuttuva yhteiskuntamme tarvitsee koulutettuja yksilöitä, jotka pystyvät analysoimaan ja ymmärtämään kaikki erilaiset media- ja muut maisemat.
"Mediakasvatus on tärkeää, koska se auttaa ymmärtämään yhteiskunnallisia prosesseja, luomaan itselleen kokonaiskuvaa yhteiskunnan eri maisemista, orientoitumaan globalisoituneessa maailmassa." Ja nuo edelliset otokset olivat suoraan edu.fi:n sivuilta Globalisaatio ja mediakasvatus artikkelista.
Täältähän se homman tausta aukeaa. On kyettävä havainnoimaan, analysoimaan ja tulkitsemaan, jotta pystyisi kärryillä, voisi muodostaa omia myyntipuheita, saada toiset vakuuttuneiksi jne. Jos nämä taustat jäävät vaillinaisiksi, miten muodostuu kyky analysoida, eritellä, tulkita omia tuotteita suhteessa kilpailijoiden tuotteisiin, löytää omat vahvuudet, omat myyntiargumentit. Siinäpä se. Mitenkäs sitten näitä asioita kokoaisi INTOHIMOA herätteleviksi oppimiskysymyksiksi? Se on ainakin vissiä, että harjaantua pitää monen monituisessa yhteydessä, jotta muodostuisi valmiuksia menestyä ja vallata maailmaa myyntipuheillaan. Koska siihenhän sitä pitää tähdätä.

maanantaina, lokakuuta 23, 2006

Virtuoosimaisen näyttävää

Tänään hortoilin pitkät tovit kirjastossa ja selailin metrikaupalla hyllyjä tietämättä mitä oikeastaan olinkaan etsimässä. Lopulta päädyin neuvontavirkailijan pakeille tiedustelemaan vanhaa tuttuani Pekka Himasen Hakkerin etiikkaa, joka tyypillisesti oli tietysti lainassa. Ihamäki oli tänään Ikatassa osuuskuntajuttujen tiimoilta ja tiesin päivän olleen yltiöpäisen herkullinen ja samalla haikailin toisaaltaan jopa uudesta osuuskunnasta. Ja Himanenhan mässäilee intohimoisesti aiheesta innostuneiden ihmisten uskomattomasta voimasta viedä asioita eteenpäin. Jotenki se intohimon kipinä - miten kaipaankaan aika ajoin sitä silmät kiiluen, vaahto suussa, sfäärillä 719 tapahtuvaa kiihkomielistä voimaa, mitä intohimosta seuraa. No palaan kuitenkin sinne kirjastoon, vaikka haaveilenkin siitä riivatun osuuskunnasta. Jatkoin siis matkaa hyllyjen välissä ja lopulta päädyin markkinointia sivuavaan hyllyrivistöön. Olimmehan useaan otteeseen keskustelleet, etenkin Päkän kanssa juuri markkinoinnin kilpaluikeinoista ja siitä mitä ne nimenomaan kulttuurialalla ovat. Visuaalinen markkinointi - jes se kuulosti hyvältä. Sitäpaitsi kirjaa olin jo pidemmän aikaa katsellut wsoy:n nettisivuilta, mutten sitten kuitenkaan ollut koskaan hankkinut. " Sana visuaalinen pohjautuu myöhäislatinalaiseen sanaan visualis/visus, joka tarkoittaa näköä tai näköaistiin pohjautuvaa ilmiötä. Sana visualisoida on yhtä kuin esittää havainnollisin näkökuvin tai kuvitella havainnollisina näkökuvina. Jos haluaisimme käyttää visuaalisen markkinoinnin osaajasta sanaa virtuoosimainen visualisti, voimme mieltää alkuperältään italialaisen ja myöhäislatinalaisen virtuoosi sanojen merkityksiä ja siirtää ne visuaaliseen viitekehykseen. Virtuoso (italiaa) ja virtuosus (latinaa) tarkoittavat virtuoosimaista ja taiturimaista. Visuaalinen markkinointi voisi olla vastaus kysymykseen "kuinka tehdä bisnestä virtuoosimaisen näyttävästi ja visuaalisesti herkullisesti?"." Hahaa ja siinähän on se yksi kompastuskivistämme - väittäisin. Turha vaatimattomuus on kyllä pahasta se on vissi tosi.

sunnuntai, lokakuuta 22, 2006

Helium täydennyksiä

Huokaus ja helpotus - Heliumia on tankattu ja blogi on otettu niin sanoakseni haltuun. Eli on aika keskittyä oleelliseen eli siihen miten rakentaa oppimisprosessi sellaiseksi, että oppija tarkastee tuotteiden muotokieltä, sisältöä, viimeistelyjä, materiaalivalintoja ja markkinointipuheita jne. jne. siten, että hänelle muodostuu käsitys siitä mikä tekee tuotteesta houkuttelevan. Virtuaalishowroomiin tuotettavan www-sivuston pitäisi osaltaa tarjota yllätyksellisiä linkkivalintoja ja näkökulmia, mitä ne sitten ovatkaan. Meiningissähän tuota linkkilistaa on jo kilometrin, joten olen vakaasti päättänyt, etten tuo sitä enää tällepuolelle. Mutta otan kyllä vastaan räväkkää, erilaista ja outoa linkkiaineistoa, mikä liippaa läheltä edellä olevia asioita. Toinen seikka on sitten miten oppijoiden perustamat blogit linkittyvät keskenään, muodostaen yli alarajojen meneviä ketjuja. Eikä siinä vielä kaikki, kun pitäisi saada blogien keskenäinen keskusteluliikenne käyntii luonnikkaasti ja mikäettei taitaa ne parhaat kommentit tulla joskus ihan ulkopuolisiltakin tahoilta. Eli miten kukin markkinoi blogejaan blogilistoilla ym. No hohhoijaa tiesittekö muuten, että Ameriikoissa voi ostaa 200 000 dollarilla virtuaalipihan koiralleen. Käykää vaikka katsomassa Elite Pet-Havens