maanantaina, lokakuuta 23, 2006

Virtuoosimaisen näyttävää

Tänään hortoilin pitkät tovit kirjastossa ja selailin metrikaupalla hyllyjä tietämättä mitä oikeastaan olinkaan etsimässä. Lopulta päädyin neuvontavirkailijan pakeille tiedustelemaan vanhaa tuttuani Pekka Himasen Hakkerin etiikkaa, joka tyypillisesti oli tietysti lainassa. Ihamäki oli tänään Ikatassa osuuskuntajuttujen tiimoilta ja tiesin päivän olleen yltiöpäisen herkullinen ja samalla haikailin toisaaltaan jopa uudesta osuuskunnasta. Ja Himanenhan mässäilee intohimoisesti aiheesta innostuneiden ihmisten uskomattomasta voimasta viedä asioita eteenpäin. Jotenki se intohimon kipinä - miten kaipaankaan aika ajoin sitä silmät kiiluen, vaahto suussa, sfäärillä 719 tapahtuvaa kiihkomielistä voimaa, mitä intohimosta seuraa. No palaan kuitenkin sinne kirjastoon, vaikka haaveilenkin siitä riivatun osuuskunnasta. Jatkoin siis matkaa hyllyjen välissä ja lopulta päädyin markkinointia sivuavaan hyllyrivistöön. Olimmehan useaan otteeseen keskustelleet, etenkin Päkän kanssa juuri markkinoinnin kilpaluikeinoista ja siitä mitä ne nimenomaan kulttuurialalla ovat. Visuaalinen markkinointi - jes se kuulosti hyvältä. Sitäpaitsi kirjaa olin jo pidemmän aikaa katsellut wsoy:n nettisivuilta, mutten sitten kuitenkaan ollut koskaan hankkinut. " Sana visuaalinen pohjautuu myöhäislatinalaiseen sanaan visualis/visus, joka tarkoittaa näköä tai näköaistiin pohjautuvaa ilmiötä. Sana visualisoida on yhtä kuin esittää havainnollisin näkökuvin tai kuvitella havainnollisina näkökuvina. Jos haluaisimme käyttää visuaalisen markkinoinnin osaajasta sanaa virtuoosimainen visualisti, voimme mieltää alkuperältään italialaisen ja myöhäislatinalaisen virtuoosi sanojen merkityksiä ja siirtää ne visuaaliseen viitekehykseen. Virtuoso (italiaa) ja virtuosus (latinaa) tarkoittavat virtuoosimaista ja taiturimaista. Visuaalinen markkinointi voisi olla vastaus kysymykseen "kuinka tehdä bisnestä virtuoosimaisen näyttävästi ja visuaalisesti herkullisesti?"." Hahaa ja siinähän on se yksi kompastuskivistämme - väittäisin. Turha vaatimattomuus on kyllä pahasta se on vissi tosi.

5 Comments:

Anonymous Anonyymi said...

Arvaa mistä olen viime päivät - tai siis viikot - tehnyt juttua: Miksi suomalainen designvaate ja bisnes eivät kohtaa!
Niin, että esittämiisi ajatuksiin on tullut etsittyä vastauksia. Ja arvaapa mikä on yleinen mielipide: Nämä muotoilijat ovat kuulemma liian taiteilijoita. Eivät osaa ottaa huomioon bisneskentän lainalaisuuksia. Minulla on henk.kohtaisesti kyllä yksi toinenkin syy, miksi vaatesuunnittelijat junnaavat paikoillaan. Ei kukaan - KUKAAN! - koskaan ole ollut niin tökerö ja tietämätön median suhteen kuin muutamat haastattelemani nuoret suunnittelijat. Pöyristyttävää!

Jos jaksaisin, selittäisin muutamia esimerkkejä, mitä taide ja bisnes -ajattelu oikeastaan on, siis niin kuin minun mielestäni. Koulussani meistä ollaan ainakin aika ajoin kovaa kyytiä tekemässä neuvottelutaitoisia yksilöitä - se on kai käsittääkseni yksi suurimmista valteista kentällä tänään.
Tätä samaa ajatusta on aina noudattanut myös muotitaiteilija Marja Suna.
Eli enemmän joustoa, enemmän töitä!

5:20 ip.  
Blogger jori said...

Totta toriset. Miten saat muut ylipuhuttua, uskomaan juttuusi, innostumaan ja jopa lähtemään mukaan juoneen. Ei oo helppoo, mut ei kyllä onnistu vaatimattomalla haihattelullakaan. Miksi kiinnostua, jollei toinenkaan oo varma jutustaan ja usko täysillä.

9:21 ip.  
Anonymous Anonyymi said...

Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

7:14 ip.  
Anonymous Anonyymi said...

Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

7:15 ip.  
Anonymous Anonyymi said...

Kurpalla on nyt niin mielenkiintoiset jutun aiheet. Milloinkahan ilmestyvät ja missä?

Ja sitten, kun tullaan kaikkein mielenkiintoisimpaan - taide ja bisnes - sanot, ettet jaksa selittää. Voi ei.

Visuaalisen markkinoinnin osaaminen, mitä Jori pohti, on oleellinen asia. Se kertoo niin paljon ja antaa uskottavuutta ja joissakin tapauksissa ei. Se on minullekin läheisempi ja tutumpi tarkastelukulma. Mutta tuohon Kurpan esittämään neuvottelutaitoon lisäisin välineeksi erilaisten tuoteasioiden verbalisoinnin. Jorihan puhuu aina myyntipuheesta. Neuvotteluun voi valmistella senkin ja pitääkin, mutta lisäksi pitää olla paljon erilaisten näkökulmien tuntemusta tästä muotoilun kentästä. Ja toisaalta markkinoinnin kentästä. Tavallaan sen meidän verkkohankkeen pitäisi tuoda eväitä tähän keskusteluun näkemyksellisyyden kehittämisen lisäksi. Seuraavksi pitää paneutua taidekasvatusta sivuavaan mediakasvatukseen. taikin sivuillakin siitä on muistaakseni ollut kaikenlaista.

8:09 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home