keskiviikkona, joulukuuta 06, 2006

Tarinan mahti - Yrittäjä 6 / 06

Tuotetarinoista ja myyntipuheista on puhuttu iät ja ajat. Niiden merkitys on kiistatta tunnettu ja opseihin niitä ujutettu. Nyt kun on aikaa taasen lueskella lehtiä silmiin pisti uusimman yrittäjä lehden artikkelit Tarinan mahti ja Hyvä myyntipuhe ylittää esteet. Tämän päivän bongaus saldo on siis selkeästi plussan puolella. Jouduin jopa vaihtamaan otsikkoon (ja lainatuista lausahduksista) liitteen, koska jutusteluni pyörii suurimmalta osin löydösten varassa. Seuraavaksi siis poimintoja Tarinan mahti artikkelista ja AD pia Rydmannin haastatteluista. "Tarinoilla on valtaa. Miltei jokaista tuotetta ja palvelua myydään tänä päivänä erilaisten tarinoiden avulla. Hyvässä tarinassa on mielenkiintoisia henkilöhahmoja, merkityksellisiä tapahtumia sekä selkeä alku ja loppu. Hyvä yritystarina muistetaan ja se vetoaa kuluttajan tunteisiin...... Tarinan todenmukaisuudella ei ole oikeastaan merkitystä: yrityksen tarina voi olla kokonaan tai osittain totta tai täysin keksittyä. Tärkeintä on, että kuulija, lukija tai katselija tietää, mikä osa tarinasta on totta ja mikä tarua..... Kuitenkin yrityksen markkinointiviestin on oltava täyttä totta..... Yrityksen markkinointiviestinnässään antaman lupauksen täytyy pitää kutinsa koskipa se sitten tuotetta tai palvelua. Kun markkinointiviestinnän tapa on fiktiivinen, mutta lupaus faktaa, viesti muuttuu todeksi ja lupaus lunastuu.....Tarinassa on aina oltava tavoite, jokin syy miksi tarinaa ryhdytään luomaan. Tavoitteena voi olla yrityksen tunnettuuden lisääminen tai vaikkapa jonkin uuden tuotteen tai palvelun lanseeraaminen. Tarinan viestin on kuitenkin oltava linjassa yrityksen muiden arvojen kanssa..... Tarinoiden alkujuuriksi soveltuvia aiheita voivat olla mm. jokin tapahtuma historiassa, mielenkiintoinen paikka tai esimerkiksi jonkun ihmisen edesottamus, lentävä lause tai tapa." Siinähän oli jo varsinaisia ohjeita hyvän tarinan kehittelyyn. Nyt kun opinahjomme tunnettuus voi notkahtaa nimenmuutoksen vaikutuksesta ja mahdollisen paikanvaihdoksenkin takia - saisikohan jostakin hyvästä tarinasta pontta markkinointiin ja houkuttelevuuteen? Hyvät myyntipuheet taidan jättää kuitenkin huomisen puheen aiheeksi ja säästä lukijaraukkoja ylimitoitetuilta puudutusteksteiltä ja siirtyä toivottomalta näyttävän pyykkivuoren ääreen juhlistamaan itsenäisyyttämme.