keskiviikkona, marraskuuta 29, 2006

Lisäarvoa

"Mikä historiassa kiinnostaa? Hollywoodin epookkielokuvat ja Turun keskiaikamarkkinat kärkkyvät samoilla apajilla. Tuottajat ymmärtävät, että muinaisen arjen ja tunne-elämän ilmiöt kiehtovat nykyihmistä. Totuus on tarua ihmeellisempää, ja se myy puhdasta fiktiota paremmin. Ihmiset ovat valmiita maksamaan elämyksistä, ja niitä on helppoa tuottaa historian aineksista.... Erilaisten maailmankuvien ymmärryksestä kasvaa niin suvaitsevaisuus kuin innovatiivisuus, jotka ovat sivistyksen ja menestyksen yhteisiä nimittäjiä. ... Ei ole tarkoituksenmukaista oppia historiaa vain sen itsensä vuoksi. Perehtyminen historiaan antaa parhaimmillaan ahaa-elämyksiä siitä, miten tähän hetkeen on tultu; miksi olemme juuri tässä ja mihin suuntaan olemme menossa. Historia osoittaa meille, että olemme osa jotakin suurempaa. Menneisyyteen perehtyminen on sijoitus tulevaisuuteen" Liisa Suvikumpu / Glorian antiikki 7/2006 Hoh, ihan itsekin äimistyin miten tuollaisen nappasin mukaan. Ehkä viimepäivien keskustelut uskonnon ymmärtämisen merkityksistä johdatteli matkan myös historian jäljille. Toisaaltaan viimepäivinä pohdituttanut lisäarvokysymys on nostanut yhtenä esiin tuon nostalgian, joka muuteen ei olekkaan ihan yksioikoinen juttu, kun tuntuu olevan niin voimakkaasti sidoksisasa myös henkilön omaan henkilöhistoriaan ja kokemusmaailmaan. Yhtenä lisäarvona voisi olla edellisen artikkelin entisyyden kaipuu nykymaailman kielellä viritettynä. Toisaaltaan jo vuosia sitten mm. meniväisen kengät ja intomielen vyöt ovat olleet osoitus historian oivallisesta hyödyntämisestä tuotteiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Jo tuolloin 2000-luvun alussa heimomarkkinointi nosti päätään valtaisasti juuri tuon meniväisen kenkä projektin ja vintagepainokankaiden muodossa. Miten sitten kohdata tuo heimo ja saada myyntiä aikaan? Nouseeko paljon pinnalla ollut googlemainonta avaimeksi vai jalkautuminen omiensa pariin vai jokin aivan muu? Miten sitten käyttää historian aineksia herkullisesti ja yleisöä kiinnostavasti? Tai saada tuotteeseen sitä lisäarvoa, jonka-avulla nousta pinnalle, puhjeta kukkaan ja valloittaa? Siinäpä se

1 Comments:

Anonymous Anonyymi said...

Heitäppäs vähän lisätietoja tuosta Google-markkinoinnista. Miten siellä tuleekaan toimia, jotta saa kohdennettua markkinoinnin tarkoitetulle heimolle? - taidan olla vähän huonosti asiaan perehtynyt...

10:53 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home