lauantaina, joulukuuta 02, 2006

Syviä tunneperäisiä kokemuksia


Virtuaalishowroom etenee askel askeleelta kohti muotoaan. E4, heimot, hobbismi, suunnittelijaprofiili, maisemat ja monet muut palaset asettuvat pikkuhiljaa paikoilleen. Hanke on vienyt ajatuksesta toiseen ja yhä uudelleen markkinointi ja myyntiargumentit ovat nostaneet päätään. Tämänpäivän Salkkarissa oli juttu Alastair Curtisista ja Nokiasta. Feminiinisyys kuuluu muotoilun tavoitteisiin. "päämääränäni on luoda puhelimia, joihin ihmiset rakastuvat" Hänen mielestään tuotteen pitää herättää käyttäjässään syviä tunneperäisiä kokemuksia. Muotoilijan pitää uskaltaa olla erilainen ja ottaa riskejä. Epäonnistumiset pitää sietää. Miten voi luoda tuotteita, joihin joku rrakastuu? Väittäisimpä, että pitää taas hehkuttaa intohimon nimeen. Jos itse rakastuu ja rakkaus näkyy lopputuloksessa, voi tuotteeseen myös joku muu rakastua. Työhuoneemme yhtä seinää verhoaa Birger Kaipiaisen mustapohjainen Kiurujen yö. Tapetissa on jotain niin mystistä ja syvää - salaperäiset linnut pitävät nokassaan milloin keskiyön tunteja näyttäviä kelloja, milloin pitkähiuksisia naisfiguureja ja milloin avaimelta näyttäviä esineitä. Tapetti kertoo joka katsomiskerralla uusia tarinoita ja syvä mustuus vangitsee. Tapettiin ei voi olla rakastumatta. Mutta mikään kultakaivos ei tapetti koskaan ole ollut. Miten saada suuri yleisö rakastumaan onkin juttu sinänsä.